lördag

Nytt arbetstema på gång - Innan katastrofen.

Jag har börjat röra mig från häktesmiljön och mot ett nytt tema som jag gett arbetsnamnet "Innan katastrofen". Jag funderar ofta på vad vi har idag och tar för givet men som på en sekund kan tas ifrån oss och bli en ouppnåelig lyx. Att kunna borsta tänderna på morgonen, ta en dusch eller slänga ihop chokladbollar med en fikasugen vän är idag i Sverige en alldaglig, vardaglig, självklar och billig syssla. Men om man som jag arbetat länge med mycket utsatta gruppen känns apokalypsen nära. Vad kommer vi att ha kvar sen? Hur kommer vi då att tänka om den vardagen vi har idag? Detta gäller redan för de människor jag möter när jag arbetar ideellt på en hemlig vårdcentral för papperslösa flyktingar. De flesta människorna där har i all hast fått lämna allt bakom sig och fly. Sedan har de fått lämna allt igen och gått under jorden här i Sverige för att överleva. För dem är redan tandkräm, havregryn, kakao och tvål en nästan ouppnåelig lyx. Jag tänker på apokalypsen som ett hot framför mig. Jag räds klimatförändringarna, fascism och ökade ekonomiska klyftor i samhället. Samtidigt lever människor i min hemstad redan i en apokalyptisk otrygg tillvaro. Dessa frågor kommer jag att försöka ta mig an i min konst de närmaste åren.

Här är en av de första vävarna jag gjort i mitt nya tema:

"Tandborstar", 100 x 100 cm.
Bildväv i lin från temat "Innan katastrofen".